Kovoje su greičio viršytojais – vidutinio greičio matavimo stotelės

Lietuvos keliuose įprasta matyti vairuotojus, važiuojančius 10-20 km/h didesniu greičiu, nei leidžia Kelių eismo taisyklės. Įsigaliojus naujai tvarkai, vairuotojams teks atleisti akseleratoriaus paminą ir neviršyti greičio, nes net 25 atkarpose, visoje Lietuvoje, jų lauks vidutinio greičio matavimo stotelės.

 

Sistema diegiama pagal Vakarų valstybių patirtį

Ši sistema diegiama dėl itin aukšto jos efektyvumo saugaus eismo požiūriu. Tyrimais nustatyta, kad, įdiegus šią priemonę kelio ruože eismo įvykių ir žūčių galima sumažinti net iki 85 proc. Ši priemonė yra taikoma pažangiose vakarų valstybėse, tokiose kaip Vokietija, Prancūzija, Didžioji Britanija, Skandinavijos šalys ir kt. Tačiau tarp Baltijos šalių, Lietuva bus pirmaujanti įdiegusi šią saugaus eismo priemonę. Jos įrengimas nereikalauja didelių, su kelio konstrukcijų griovimu ir atstatymu susijusių darbų, efektyviai veikia ilgame kelio ruože, gali būti naudojama kitiems tikslams (papildoma transporto priemonių kontrolė tikrinant, ar transporto priemonė apdrausta, ar praėjusi techninę apžiūrą, ar neieškoma policijos ir pan.).

Druskininkų miesto gyventoja Živilė (pavardė redakcijai žinoma) teigia mananti, kad tokia sistema labiau turėtų pasiteisinti fiksuojant, ar automobilis tvarkingas. „Mano manymu, tokia priemonė ne tik užtikrins didesnį saugumą pavojinguose ruožuose, bet ir padės nuo kelių nuvaryti netvarkingais, neregistruotais ar net vogtais automobiliais „lakstančius“ piliečius. Juk, kiek paklausau žinių, tai nelaimės dažnai nutinka dėl netvarkingo automobilio, na ir, žinoma, nepasirinkto saugaus greičio. Tikrai tikiu, kad po sistemos įdiegimo, mūsųs keliai taps „švaresni“ visomis prasmėmis ir labai tuo džiaugiuosi,“ – nauja tvarka džiaugėsi pašnekovė.

Druskininkų savivaldybės Ūkio skyriaus vedėjas Valdas Kuleckas teigė pritariantis šiai naujai tvarkai: „Manau, kad nauja tvarka padės sutramdyti greičio mėgėjus. Dar geriau tai, kad srautus fiksuos iš abiejų pusių – taip nebus galima išsisukti. Savivaldybėje buvome kalbėję apie panašios tvarkos įgyvendinimą Druskininkų mieste, tačiau tai būtų reikalavę didelių investicijų ir nedavę ryškaus reultato, todėl šių planų atsisakėme – juk mūsų mieste ir taip kiekvieną dieną tvarką užtikrina gausios budinčių patrulių pajėgos,“ – apie teigiamus naujos tvarkos aspektus ir situaciją mieste kalbėjo kalbėjo V. Kuleckas.

 

 

Sistema veiks pavojinguose kelio ruožuose

Dėl vairuotojų įpročių viršyti leistiną greitį, Lietuvos keliuose įvyksta daug avarijų. Dažnai avarijos įvyksta pavojinguose, prastai matomuose kelio ruožuose viršyjant leistiną greitį, pavojingai manevruojant. Atsigręžus į Vakarų valstybes paaiškėjo, kad vien baudų didinimas neformuoja saugaus eismo įpročių. „Tačiau būtent vidutinio greičio matavimo sistemos yra itin veiksmingos, kai įrengiamos ruožuose, kuriuose dėl greičio viršijimo susidaro pavojingos eismo sąlygos, t. y. – viršytas greitis lemia saugaus eismo sąlygų pablogėjimą,“ – teigė Lietuvos  automobilių kelių direkcijos atstovas Laurynas Slapšys.

 

Atkarpos vairuotojams staigmena nebus

Ruožo pradžia bus ženklinama informaciniu kelio ženklu – „Automatinė eismo kontrolė“. Tačiau šiuo metu taip pat yra svarstoma dėl papildomos lentelės, informuojančios apie vidutinio greičio matavimo ruožo ilgį. „Tai daroma tam, kad vairuotojai būtų informuoti apie greičio kontrolę, nes pagrindinis Kelių direkcijos tikslas skatinti vairuotojų gerą elgesį, o ne – bausti. Jeigu pasieksime, kad greitis nebus viršijamas, tuomet bus pasiektas saugus eismo tikslas,“ – apie naujos tvarkos tikslus pasakojo L. Slapšys.

 

Tiesa, tokia tvarka veiksminga atrodo ne visiems. Štai Druskininkų savivaldybės gyventojas Ramūnas mano, kad nuobaudų žmonės išvengs gudraudami ir situacija keliuose nepasikeis. „Kadangi atkarpos bus visiems žinomos ir juolabiau, paženklitos specialiu ženklinimu, vairuotojai būtent tą atkarpą ir pravažiuos reiiamu greičiu, sukandę dantis, tačiau toliau lėks kaip lėkę. Ji naudinga bus nebent fiksuojant netvarkingus automobilius kelyje, nes būdų, kaip tą sistemą „Apgauti“ yra daug. Galima paprasčiausiai sustoti, liaudiškai tariant, parūkyti 5 minutėms ir toliau vėl lėkti,“ – tvarkos efektyvumu abejojo pašnekovas.

 

Sistema pradės veikti jau netrukus

Šiuo metu pagal sutartį vykdomi šios sistemos projektavimo ir įrengimo darbai. Įrengimo darbai bus atlikti jau šių metų lapkričio mėnesį, o sistema pilnai funkcionuos tuomet, kai bus atliktos sistemos metrologinės procedūros.

Greitį viršijantys vairuotojai bus baudžiami pagal Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodeksą.

Miglė Krancevičiūtė