Į Druskininkų miesto muziejų atvyksta ponas Šviesodailininkas!

Fotografijos istorija Lietuvoje prasidėjo 1839 m., kai buvo išrasta dagerotipija. Tų pačių metų vasario 14 d. laikraštis „Kurjer Litewski“ pranešė apie L. Ž. M. Dagero išradimą, o jau vasarą buvo padarytos Verkių rūmų, esančių prie Vilniaus, nuotraukos. Tačiau ir Druskininkai paliko savo pėdsaką fotografijos istorijoje, nes pirmieji fotografai, vos pradėję dirbti Lietuvoje, tuojau pat vasaros sezono metu keliaudavo ir į Druskininkus.

Tuometį fotografavimo procesą, rankraštyje vadinamą šviesodailės seansu, rankraštyje „Užrašai apie Druskininkus“ vaizdžiai yra aprašęs ir nupiešęs Daugpilio tvirtovės karininkas Vasilijus von Rothkirchas, 1854 m. gydęsis kurorte. Tai ir yra pirmasis rašytinis šaltinis, svarbus fotografijos istorijai, kuriame yra žinių apie fotografavimą Lietuvoje. Na, o jau XX a. pradžioje visuose Lietuvos miestuose ir miesteliuose kasmet daugėjo fotografų profesionalų, kurie kūrė savo fotoateljė. Ne išimtis buvo ir Druskininkai.

Laikams pasikeitus, kiekvienas beveik kasdien užfiksuojame bent keletą vaizdų telefonu. Tačiau prieš pusantro šimto metų fotografija nebuvo nei taip paplitusi, nei taip lengvai padaroma. Todėl norisi bent trumpam atsukti laiką ir prisiliesti prie XIX-XX a. kurorte dirbusio fotografo darbo, pažinti fotografijos istorijos pradžią ir jos ryšį su Druskininkais, susipažinti su senaisiais fotografavimo būdais. Druskininkų miesto muziejus, norėdamas atkreipti dėmesį į kasdienybės istoriją ir jos herojus – šiuo atveju už fotoaparato objektyvo pasislėpusį fotografą, pakvietė į kurortą „ponus šviesodailininkus“ – VšĮ „Atvirosios fotografijos dirbtuves“ – bendraminčių būrį, susibūrusį mokyti, tyrinėti ir populiarinti analoginius, senuosius, alternatyviuosius fotografinius procesus. Būtent jie pristatys fotografo amatą ir istorinį fotografinių technikų atlikimo paveldą bei surengs fotodirbtuves.

Iki skaitmeninės technologijos priskaičiuojama iki 150 skirtingų fotocheminiu būdu gaunamų vaizdo variantų. VšĮ „Atvirosios fotografijos dirbtuvės“ steigėjas ir puoselėtojas Gintas Kavoliūnas moka apie dešimt iš jų ir fotodirbtuvių metu kartu su kolegomis parodys du – fotografavimą dumpliniu fotoaparatu, kurio principas panašus į „polaroid“, nes vaizdas tiesiai perkeliamas į fotografinį popierių, kartais dar vadinamas penkiaminute. Penkiaminutė – inversinis fotografavimo būdas, kurio principus dar 1839 metais išrado Hippolyte’as Bayard’as. Tuo laikmečiu, dėl įvairių peripetijų, jo išradimas neišpopuliarėjo, tačiau atgimė XX a. mugių ir kitų švenčių metu. Taip pat ir su cianotipija – vienu iš pirmųjų fotografinio vaizdo gavimo būdų. Jo metu gaunamas įvairaus tamsumo mėlynas atspaudas (susidarantis pigmentas dar vadinamas Berlyno mėliu). Dirbtuvių metu bus supažindinama su cianotipijos technika ir atsispaudžiama fotogramų.

Ir kaip gi be Lietuvos rekordų, kurie neapleidžia Druskininkų miesto muziejaus! Neseniai buvo pasiektas „Gausiausios druskinių kolekcijos“ rekordas, o birželio 23 d. laukiame dar vieno rekordininko – didžiausio fotoaparato (163x137x149 cm dydžio) – Lietuvos rekordų knygoje užfiksuoto 2014 metais ir vis dar nepagerinto. Šiuo fotoaparatu padaryta ir didžiausia momentinė nuotrauka. Jo kūrėjas senųjų fotografijos technologijų meistras, Lietuvos analoginės fotografijos asociacijos bei Lietuvos fotomenininkų sąjungos narys, jau minėtasis, Gintas Kavoliūnas, kuris ne tik supažindins su rekordininku, pakvies užsukti į jo vidų, bet ir visus norinčius įamžins bendroje nuotraukoje.

Birželio 23 d. nuo 15 iki 18 val. kviečiame visus, kurie domisi fotografija bei jos istorija dalyvauti projekto „Atvyksta ponas Šviesodailininkas!“ veiklose.

Projekte dalyvauja VšĮ „Atvirosios fotografijos dirbtuvės“. Organizatorius – Druskininkų miesto muziejus. Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Druskininkų savivaldybė.

Parengė Digna Čaplikaitė, Druskininkų miesto muziejaus direktoriaus pavaduotoja