„Atgimimo“ mokyklos moksleiviai – projekto „Laimingi mokiniai“ dalyvių susitikime Ispanijoje

Gegužės pradžioje į Ispanijos Algeciras mieste organizuotą daugiašalio tarptautinio projekto „hAPPy Students“ (liet. „Laimingi mokiniai“) dalyvių susitikimą susirinko projekto nariai iš Lietuvos, Lenkijos, Turkijos, Ispanijos, Graikijos ir Italijos. Projekto numeris – 2020-1-EL01-KA229-079073_6.

„Atgimimo“ mokyklos moksleiviai atstovavo Druskininkams Ispanijos Algeciras mieste organizuotame daugiašalio tarptautinio projekto „hAPPy Students“ (liet. „Laimingi mokiniai“) dalyvių susitikime, kuriame pasisėmė naujų žinių ir įgijo vertingos patirties, bendraudami su bendraamžiais iš kitų šalių / „Atgimimo“ mokyklos archyvo nuotraukos

Druskininkų „Atgimimo“ mokyklai atstovavo penki 7c klasės mokiniai: Roberta Juozaitytė, Kamilė Sviderskaitė, Urtė Obolėnaitė, Rokas Valalis ir Tomas Degutis. Vaikus lydėjo projekto koordinatorė, anglų kalbos mokytoja metodininkė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui Janina Jonušauskaitė ir projekto narė, anglų kalbos vyresnioji mokytoja Kristina Žakevičiūtė-Vyšniauskienė,

Sutikti plojimais

Vos atsisveikinę su tėvais, vaikai jau oro uoste įsitraukė į patyriminį ugdymą skatinančias veiklas. Dauguma iš jų pirmą kartą skrido lėktuvu, todėl visi mokėsi skaityti biliete ir švieslentėje pateiktą informaciją, registruotis skrydžiui, susirasti sėdėjimo vietą bei žinoti, ką daryti, atvykus į oro uostą kitoje šalyje. Nepamirštamos akimirkos suteikė labai daug emocijų ir naujų patirčių.

Pasiekus Ispanijos Karalystę, nuobodžiauti neteko. Pirmąją dieną mokiniai susipažino su šalies istorija, išplėtė geografijos ir biologijos žinias, dalyvaudami žygyje po Europoje likusį subtropinių miškų masyvą. Kopdami uolomis šalia Guadalmesi upės krantų, dalyviai daug sužinojo apie miško ekosistemos augalų rūšis, stebėjo, kokius ekologiškus, atsinaujinančius šaltinius naudoja šio krašto žmonės. Žygio metu penkių šalių dalyviai stebėjosi lietuvaičių draugiškumu, ištverme ir noru padėti kitiems, įveikiant sunkumus kalnuotoje teritorijoje. Pirmos dienos vakaras praėjo, bendraujant ir ragaujant tradicinius ispaniškus patiekalus.

Antrą dieną pradėjome aktyviomis veiklomis. Ryte bendruomenės plojimu buvome nuoširdžiai pasitikti „Colegio Huerta de la Cruz“ mokykloje – plojo visi mokyklos mokiniai. Jautėmės tarsi įžymybės Kanų kino festivalyje. Mus pasveikino ir Andalūzijos švietimo sistemą pristatė mokyklos bei Švietimo skyriaus direktorės. Šioje ugdymo įstaigoje buvo akcentuojamas religinis, kalbinis ir STEAM ugdymas. STEAM santrumpa žymi gamtos mokslų (angl. – Science), technologijų (angl. – Technology), inžinerijos (angl. – Engineering), meno/dizaino (angl. – Art) ir matematikos (angl. – Mathematics) sritis.

Po sveikinimo žodžio projekto dalyviai greitai įsitraukė į įvairias edukacines veiklas ir žaidimus, turtino anglų kalbos žodyną, bendraudami su bendraamžiais. Buvo smagu stebėti, kaip mūsiškiai greitai susibičiuliavo su kitų šalių vaikais, domėjosi mokyklinio gyvenimo skirtumais ir panašumais. O pastarųjų suradome daugiau, nei skirtumų. Pavyzdžiui, visi privalomai dėvi mokyklinę šviesiai melsvos spalvos uniformą, net turi vienodą sportinę aprangą, skirtą šiltam ir šaltam sezonui. Uždraustas mobiliųjų telefonų turėjimas ne tik pamokų, bet ir pertraukų metu, nebent juo reikia naudotis, atliekant iš anksto suplanuotą užduotį.

Apžiūrėjome mokyklą. Pastatas – didelis, erdvios patalpos, nišose pakabinti šventųjų paveikslai ir kryžiai. Bendruomenė gali naudotis meditacijai, skaitymui, tėvų susitikimams ar projektinei veiklai skirtais kabinetais.

Apžiūrėjo apylinkes

Dienai įpusėjus, projekto „hAPPy Students“ (liet. „Laimingi mokiniai“) dalyviai susitiko su Algeciras miesto meru José Ignacio Landaluce Calleja, klausėsi istorinės paskaitos apie Andalūzijos regioną, daugiau kaip 116 tūkstančių gyventojų turinčio miesto įkūrimą ir plėtrą.

Po susitikimo su meru visi nuvykome į Gibraltarą, Jungtinės Karalystės užjūrio teritoriją Europoje. Praėję kontrolės postus, patekome tarsi į Britaniją: gatvėse gausu raudonų telefonų būdelių, atsiskaitomoji valiuta – svaras (Gibraltaro), girdima anglų kalba, užrašai – taip pat angliški. Didžiausią įspūdį paliko Gibraltaro simbolis – gamtos rezervate stūksanti, iš toli matoma uola bei joje esanti Šv. Mykolo ola. Legendos byloja, kad olos tuneliais galima pasiekti Maroko krantus, o senovės graikai tikėjo, kad būtent čia esą „Vartai į Hadą“ – požeminio pasaulio karalystę. Uolos šlaituose gyvena savotiškas Gibraltaro simbolis – laisvai gyvenančios beždžionės.

Prisistatė mokslo tarptautinėje mugėje

Trečią dieną nuo pat ryto dalyvavome miesto centrinėje aikštėje organizuotoje „Diverciencia ir Pequediverciancia science fairs“ mokslo tarptautinėje mugėje. Mokiniai eksponavo skirtingus projektinius tyrimus žiūrovams, paprašius, juos apibūdino, o norintiesiems pademonstravo jų veikimą.

Tyrimų temą kiekvienos mokyklos grupė renkasi pati, todėl vyravo įvairovė – nuo robotikos iki cukraus kiekio maiste bei gėrimuose. Jaunųjų mokslininkų komandos nustebino projektinių temų įvairove, pristatymų gausa ir aktyvumu. Mugėje susirinkę tikrieji STEAM ugdymo atstovai visiems norintiesiems kantriai aiškino ir parodė mokslinių eksperimentų tyrimo prasmę ir rezultatus.

Tuo pat metu miesto meras su švietimo skyriaus vedėja ir įvairių sričių mokslininkais atliko patį sunkiausią darbą – vertinimą. Stebėtojai ir vertintojai išrinko įdomiausią, informatyviausią ir originaliausią projektą. Nugalėtojai buvo apdovanoti.

Mokslo mugė skirta įvairaus amžiaus – nuo pradinių iki 12 klasių – vaikų projektiniams darbams pristatyti, į ją suvažiuoja jaunimas ne tik iš Algeciras ar iš kitų miestų, bet ir iš užsienio. Šio renginio, kuris įgavo tarptautinį susidomėjimą, pradininkai – vienos mokyklos mokytojai savanoriai, norėję parodyti kitokį mokymosi būdą bei paskatindami įvairius gebėjimus turinčius vaikus burtis ir dirbti kartu, nagrinėjant jiems aktualią tematiką.

Domėjomės ir architektūros bei matematikos galimybėmis Technikos universitete, stebėjome eksperimentus betono ir uolienos luito stiprumui nustatyti. Įdomu buvo klausyti apie vandens ir elektros srovės naudojimo galimybes, atsinaujinančios energijos svarbą ateities kartoms bei įsitraukti į įvairias veiklas. Dėstytojai jaunimui pasakojo apie studijas, kurios organizuojamos taip, kad studentai, studijuodami inžineriją, turimus gebėjimus bei architektūrinius sprendimus galėtų pritaikyti praktiškai.

Dėmesys krašto pažinimui

Ketvirta diena buvo skirta krašto pažinimui ir bendravimui. Visi projekto nariai, smagiai šnekučiuodamiesi, išvyko į apžvalginę išvyką po Kadisą bei Tarifą. Kadisas – uostamiestis prie Kadiso įlankos, netoli Gibraltaro. Sužinojome, kad dauguma prekių, skirtų Ispanijos ir Amerikos rinkoms, patenka būtent į šį uostą. Importuojama geležis, mediena, anglis, grūdai, kava ir technika, o eksportuojama žuvis, druska, datulės, alyvuogės ir kita.

Uostamiestyje turėjome gidą – istorijos mokytoją, kuris pristatė istorines įdomybes, mat miestas įkurtas net 1100 pr. Kr. finikiečių pirklių ir buvo vadintas Gadiru. Gidas parodė rotušę, katedrą ir teatro Gran Teatro Falla rūmus.

Mergaitės labai apsidžiaugė, šio miesto centre suradusios objektų, kuriuos anksčiau yra piešusios dailės pamokose. Didžiųjų geografinių atradimų laikais Kristupas Kolumbas į dvi savo keliones plaukė būtent iš Kadiso uosto, todėl išbandėme, ar labai šaltas Atlanto vandenynas. Vėliau vykome į Tarifą – miestą, esantį netoli Gibraltaro sąsiaurio, kurį su to paties pavadinimo sala jungia pylimas. Stebėjomės, eidami į Tarifos salą, – kairėje tyvuliavo Atlanto vandenynas, o dešinėje – Viduržemio jūra. Tarifos pietinėje dalyje yra piečiausias Europos žemyninės dalies Marroqui (Tarifos) kyšulys. Stovėdami tarp Viduržemio jūros ir Atlanto vandenyno, sugalvojome norą – kad pasaulyje įsivyrautų taika ir gėris.

Išbandė naujas programėles

Paskutinė diena taip pat praskriejo kaip viena akimirka. Projekto nariai buvo supažindinti su naujomis programėlėmis – „Skyview lite“, „Geogebra“ bei „Lifeworksheets“, kurias galės pritaikyti edukacinių veiklų paįvairinimui pamokose. Popietė buvo skirta edukaciniams užsiėmimams, skatinantiems įtraukųjį ugdymą ir bendradarbiavimą.

Projekto nariai drauge su mokyklos mokiniais buvo suskirstyti į tris grupes, kurios pakaitomis mokėsi naudotis programomis. Naudodami „Skyview lite“ programą, mokiniai galėjo stebėti dangaus kūnus, žvaigždžių išsidėstymą visuose Zodiako ženkluose. „Geogebra“ programa skirta matematikos grafikos, geometrijos gerbėjams, o „Lifeworksheets“ programą galėjome naudoti įvairiems ugdomiesiems dalykams.

Išmokę naudotis įvairiomis programomis, kartu sukūrėme dangaus kūnų išsidėstymo saulės sistemoje schemą. Buvo įdomu. Trečioji veikla – namų darbų pristatymas ir „Erasmus + medžio“ kūrimas, naudojant Prezi programą. Kiekvienos šalies mokiniai pristatė medžius ir augalus, kuriuos galima rasti jų gyvenamojoje teritorijoje, jų naudingumą ir pritaikymą.

Bendravimas, dalijimasis gerąja patirtimi paskatina tobulėti ir parvežti kolegoms išmoktas įdomias edukacines naujoves. Vaikai vienbalsiai sakė, kad ne tik įgijo naudingų žinių, bet ir smagiai bendravo su bendraamžiais vakaronių metu – visi galėjo kalbėtis, juoktis ir pokštauti.

Asmeninė patirtis ir bendrystės jausmas išliks, nesvarbu, kokioje šalyje gyventum. Dalyvavimas projektinėje veikloje praturtina kiekvieną, skatina žinių troškimą, motyvaciją ir toleranciją. Visada į namus sugrįžtame kitokie, nei išvykome.

Šis projektas finansuojamas remiant Europos Komisijai, „Erasmus+“ programos lėšomis, kurią Lietuvoje administruoja Švietimo mainų paramos fondas. Šis kūrinys atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.

Janina Jonušauskaitė, projekto koordinatorė,

Kristina Žakevičiūtė-Vyšniauskienė, projekto narė