Mokymai globėjams ir įtėviams – puiki galimybė pasirengti vaikų globai
Lietuvoje vykstanti vaikų globos sistemos reforma vaikams, netekusiems tėvų globos, siekia suteikti šeimai artimą aplinką. Šis pokytis lemia, kad vaikai vis dažniau apgyvendinami ne globos įstaigose, bet pas globėjus ar įtėvius. Tam, kad globėjai ir įtėviai būtų geriau pasirengę šiam atsakingam vaidmeniui, vykdomi mokymai (GIMK). Šie mokymai yra būtinas pasiruošimo etapas ir duoda daug naudos būsimiesiems globėjams ar įtėviams. Kartais bandome įsivaizduoti, kaip atrodysime su globėjos „suknele“ ar įtėvio „kostiumu“, tačiau, neturėdami galimybių tai „pasimatuoti“, galime priimti neteisingą sprendimą.
D. Gaičiūnaitė-Dirmė, Globos ambasadorė / Asmeninio archyvo nuotrauka
Žinoma druskininkietė, Globos ambasadorė Diana Gaičiūnaitė-Dirmė yra viena iš tų, kuri aktyviai domisi vaikų globos problemomis, bendrauja su be tėvų augančiais vaikais. Diana yra baigusi GIMK mokymus ir sutiko apie tai papasakoti savaitraščio „Mano Druskininkai“ skaitytojams.
– Papasakokite, koks buvo Jūsų apsisprendimo kelias iki globėjų ir įtėvių (GIMK) mokymų? Kodėl nusprendėte juose dalyvauti?
– Kai su vyru rimtai susimąstėme apie galimybę globoti vaiką, supratome, kad turime praeiti pasiruošimo ir sprendimų priėmimo kelią. Tai gali užtrukti savaites, mėnesius ar net metus – tiek, kiek reikia mūsų šeimai. Tai – didžiulis gyvenimo iššūkis, pokytis sąmonėje, sieloje. Norėdami išsigryninti savo motyvus ir įsivertinti savo stipriąsias puses, dalyvavome GIMK mokymuose Druskininkų globos centre. Mokymai buvo naudingi, reikalingi ir produktyvūs!
Gavome daug svarbios ir naudingos informacijos, pabendravome su kitais žmonėmis, kurie taip pat turi lūkesčių globoti vaikus.
– Kodėl reikalingi globėjų ir įtėvių (GIMK) mokymai?
– GIMK mokymai – tai ne tik žinios. Svarbiausia – įsijautimas į galimas vaiko būsenas, reakcijas, taip pat savo reakcijų ir būsenų pažinimas. Daug praktinių užduočių padeda pasinerti į išgyvenimus ir jausmus, pamatyti situaciją vaiko akimis. Trumpai tariant, tai yra globėjo vaidmens „pasimatavimas“.
Pagrindinė programos stiprybė, mano nuomone, yra ta, kad mokymuose pateikiama praktinės informacijos, vyksta diskusijos, filmų peržiūros. Taip pat svarbu išgirsti jau esamų globėjų patirtis: kaip jiems sekasi, su kokiais iššūkiais susiduria ir kaip juos sprendžia. Visi globėjai ir įtėviai geranoriškai vieni kitiems padeda.
– Kokias savybes išsiugdėte, lankydama globėjų ir įtėvių (GIMK) mokymus?
– Lankydama globėjų ir įtėvių mokymus išsiugdžiau šias savybes: empatiją – supratimą apie vaikų poreikius ir emocinius sunkumus; sąmoningumą – supratimą apie įvairias šeimos dinamikas ir vaikų specifinius poreikius; komunikacijos įgūdžius – gebėjimą efektyviai bendrauti su skirtingomis socialinėmis grupėmis; toleranciją – gebėjimą suvokti ir pripažinti skirtingas pasaulėžiūras bei gyvenimo būdus; atsidavimą – pasiryžimą investuoti laiką ir pastangas į gerą šeimos atmosferą ir santykius.
Kartą, kai lankiausi vaikų globos namuose, mačiau mažų vaikų akis, pilnas vilties, jos tarsi klausė: „Ar gali tapti mano mama?“ Tuo momentu mano požiūris į gyvenimą ir apsivertė. Vyresni vaikai, paaugliai, tylėdami žiūrėjo per atstumą. Supratau, kad jie labai nori būti pastebėti, bet netiki, kad bus paimti į šeimą. Tapusi Globos ambasadore, noriu atkreipti dėmesį į paauglius, likusius be šeimos. Globa – tai siela, gebanti reaguoti į vaikų sielvartą ir vienatvę. Siela, skirtingai nei protas, nemąsto, ji jaučia ir žino, todėl niekada neklysta.
– Ką galėtumėte rekomenduoti, patarti tiems, kurie galvoja apie globą (rūpybą), tačiau nesiryžta pateikti dokumentus ir dalyvauti globėjams ir įtėviams skirtuose (GIMK) mokymuose?
– Viskas prasideda nuo minties. Sugalvoti idėją dalytis namais, dovanoti meilę ir rūpestį – tai – tarsi stebuklas. Tada svarbu rasti bendraminčių. Neužsidarykite savyje ir nelikite vieni. Globėjų vaidmuo – vienas iš prasmingiausių ir reikšmingiausių šiuolaikinėje visuomenėje.
Kaip įvertinti, ar esi tinkamai pasiruošęs padėti biologinės šeimos praradimą išgyvenančiam vaikui? Atrasti atsakymą į šį klausimą padeda šalyje jau ne vienerius metus sėkmingai organizuojama mokymo ir konsultavimo programa GIMK.
Apie globą svarstančias šeimas noriu paskatinti veikti ir nebijoti. Kviečiu plačiau pasidomėti globa ir įvaikinimu, tikrai daug dalykų pamatysite visai kitomis akimis.
Labai džiaugiuosi, kad Druskininkų globos centre dirba profesionalūs darbuotojai, visada pasiryžę padėti būsimiems bei jau esamiems globėjams ir įtėviams.
Jei turite su globa ar įvaikinimu susijusių klausimų, kviečiu susisiekti el. paštu:
globoscentras@druskininkuspc.lt, tel. +370 655 15504 arba +370 699 95 564.
Globos centro komanda – Eglė Vasiliauskienė, Raminta Mitrikevičienė, Erika Sakalauskienė: „Visas mus vienija bendras tikslas – turime pasirūpinti be tėvų globos likusių vaikų gerove, saugumu ir užtikrinti geriausius jų interesus.GIMK specialistams mokymų metu labai svarbu pateisinti kiekvieno atėjusio dalyvio lūkesčius.
Todėl GIMK mokymų metu stengiamasi kuo labiau pažinti dalyvius ir sužinoti, koks jų požiūris į globą ar įvaikinimą. Tai vyksta per praktines užduotis, diskusijas, pasidalintas patirtis ir bendravimą.
GIMK mokymai padeda dalyviui įvertinti savo asmenines savybes, gebėjimus, kurie yra reikalingi žmonėms, norintiems tapti globėjais ar įtėviais. GIMK mokymai padeda dalyviams suprasti ir patirti įvairių jausmų.
Primename, kad šie mokymai yra nemokami. Laukiame Jūsų apsisprendimo.“
Parengė Laimutis Genys