Valstybės valdymo ir savivaldybių komitete svarstyta, kaip suderinti savivaldybių veiklos savarankiškumą ir konkurencijos laisvę
Kovo 15 dieną Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) prezidentas, Druskininkų savivaldybės meras Ričardas Malinauskas dalyvavo Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto (VVSK) bei Ekonomikos komiteto bendrame posėdyje, kuriame diskutuota, kaip užtikrinti savivaldybių veiklos savarankiškumą ir kartu garantuoti konkurencijos laisvę.
Rimti pokyčiai savivaldybių laukia nuo liepos 1 d., kai įsigalios Vietos savivaldos įstatymo pakeitimai. Įstatyme reikalaujama, savivaldybėms pradedant vykdyti naują ūkinę veiklą arba tam steigiant naują įmonę, organizuoti konkurencingas procedūras, siekiant patikrinti, ar yra privačių subjektų, kurie norėtų ir galėtų teikti tokias paslaugas. Be to, tuo pat metu turėtų įsigalioti nauja Viešųjų pirkimų įstatymo redakcija, kuriame gali būti uždrausti vidaus sandoriai.
LSA prezidento, Druskininkų savivaldybės mero Ričardas Malinausko teigimu, minėti įstatymų pakeitimai gali turėti neigiamų pasekmių, kurias pirmiausiai pajus gyventojai. „Kiekviena savivaldybė turi turėti teisę pasirinkti jos gyventojams palankiausią būdą teikti paslaugas. Turime atsižvelgti į tai, kad situacija sostinėje ar didžiųjų miestų savivaldybėse gali kardinaliai skirtis nuo mažųjų savivaldybių situacijos. Kai kalbame apie monopolines paslaugas, tokias kaip vanduo, šiluma, atliekos, keleivių vežimas, turime žiūrėti labai atsakingai ir labai rimtai, nes monopolinės paslaugos, kurios yra kaip tam tikros socialinės paslaugos, turi būti teikiamos kaip įmanoma kokybiškiau ir už realią mažiausią kainą. Įsigaliojus įstatymo pakeitimams ir draudimams, tai padaryti bus labai sunku. Europos Sąjungoje vidaus sandoriai sėkmingai padeda supaprastinti sudėtingas viešųjų pirkimų procedūras. Žinoma, užtikrinti šių sandorių skaidrumą yra privalu, tačiau tam nebūtina griebtis kraštutinių priemonių“, – sakė R. Malinauskas.
Posėdyje dalyvavę savivaldybių merai teigė, kad ūkinės veiklos apibrėžimas įstatymuose – per platus, neaišku, kokia savivaldybės veikla būtų pripažįstama nauja ūkine veikla, be to, konkurencingos procedūros ir leidimo gavimas gali per ilgai užtrukti, o paslaugos gyventojams turi būti teikiamos čia ir dabar. Atsižvelgdamas į tai, VVSK siūlys savivaldybių vykdomą ūkinę veiklą apibrėžti siauriau.
Posėdyje dalyvavę daugumos savivaldybių merai, administracijų direktoriai tvirtino, kad vidaus sandorių institutas reikalingas, ypač tais atvejais, kai savivaldybės, vykdydamos savarankiškąsias funkcijas, siekia ne ekonominės ar komercinės naudos, o užtikrina savivaldybės bendruomenės viešojo intereso poreikius ir šias paslaugas turi teikti net tada, kada jų teikimas nėra ekonomiškai naudingas ar net nuostolingas. Savivaldybių vadovai pažymėjo, kad, uždraudus vidaus sandorius, visoms paslaugoms organizuoti reikės vykdyti viešuosius pirkimus. Juos laimėjus privačioms įmonėms, savivaldybių įmonėms grėstų bankrotai. Merai abejoja, ar privačios įmonės sugebės užtikrinti tinkamą paslaugų gyventojams kokybę. Be to, po kurio laiko, privačios įmonės gali pradėti kelti paslaugų kainas, o nuo to labiausiai nukentėtų gyventojai.
VVSK pirmininkas Povilas Urbšys akcentavo būtinybę, tobulinant įstatymų nuostatas dėl ūkinės veiklos, ieškoti kompromiso, kuris leistų, užtikrinant konkurenciją ir ekonomikos augimą, kartu garantuoti savivaldybių veiklos savarankiškumą bei gyventojų viešųjų interesų užtikrinimą.
VVSK pirmininkas P. Urbšys posėdžio dalyviams taip pat priminė, kad komitetas pasiūlė Viešųjų pirkimų įstatyme numatyti galimybę esant išimtinėms sąlygoms leisti savivaldybėms sudaryti vidaus sandorius. Kartu komitetas pasiūlė uždrausti vidaus sandorius valstybės kontroliuojamose įmonėse, nes šie sandoriai kelia daugiausiai klausimų dėl piktnaudžiavimo ir neskaidrių konkursų. Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto nuomone, savivaldybės kontroliuojamai įmonei pavesti teikti viešąsias paslaugas būtų galima tik tada, jei tik taip būtų galima užtikrinti šių paslaugų gyventojams prieinamumą, gerą kokybę ir nepertraukiamumą. Seimo Ekonomikos komitetas tokiam pasiūlymui nepritarė.
Seimas sprendimą dėl vidaus sandorių priims artimiausiu metu plenariniame posėdyje, svarstydamas naujos redakcijos Viešųjų pirkimų įstatymo projektą. Jeigu Seimas pritartų vidaus sandorių uždraudimui, Lietuva būtų kol kas vienintelė jų atsisakiusi Europos Sąjungos valstybė narė. Tokia išimtis yra įteisinta Europos Sąjungos Teisingumo Teismo sprendimuose, įtvirtinta Europos Sąjungos teisės aktuose ir juos į nacionalinę teisę persikėlė (ar ketina persikelti) absoliuti dauguma Europos Sąjungos valstybių narių.
Parengta pagal Druskininkų savivaldybės informaciją