Kas žinotina, šaukiantis greitosios medicinos pagalbos
Lietuvoje prieš penkerius metus pradėta greitosios medicinos pagalbos dispečerinių centralizacija vykdoma toliau. Teigiami rezultatai ir sutrumpėjęs pagalbos teikimo laikas pacientams rodo, kad ji pasiteisino. Dabar Kauno GMPS dispečerinė priima skambučius ne tik iš Kauno miesto, bet ir iš visos apskrities – Kauno, Kėdainių, Raseinių, Jonavos, Kaišiadorių rajonų, taip pa iš Tauragės apskrities bei Vilkaviškio, Šakių ir Jurbarko rajonų.
Nuo 2018 m. liepos 2 d. prie Kauno miesto GMP dispečerinės prisijungia Druskininkų savivaldybė, Alytaus, Lazdijų, ir Varėnos rajonai. Nebelieka paribio zonų, kai pagalbos skambutis nukeliaudavo į kaimyninį rajoną. Atsiranda galimybė aptarnaujamoje teritorijoje disponuoti gausesniu brigadų skaičiumi, pagal poreikį paskirstyti turimas pajėgas, kad pacientas būtinąją medicinos pagalbą prisikviestų ir jos sulauktų kuo greičiau. Dabar pagalbos šauksmą, pavyzdžiui, iš Kėdainių ar Radviliškio užregistravę Kauno GMPS dispečeriai mato savo kompiuterinėje sistemoje ir Šiaulių GMPS automobilius, todėl, esant ekstremaliai situacijai, gali perduoti gautą pranešimą tiesiai į šios stoties automobilį, esantį arčiausiai įvykio vietos.
Kitas naujosios GMPS dispečerinių sistemos privalumas – kvietimo registravimo protokolai, pagal kuriuos renkama informacija, užregistruojamas iškvietimas.
Kauno miesto GMP dispečerinė nuo 2012 m. dirba pagal ypač pažangius JAV nacionalinės dispečerių akademijos patvirtintus protokolus, kurie naudojami daugiau kaip 40-yje šalių. Labai džiaugiamės, kad Druskininkų savivaldybėje taip pat atsiras tokia galimybė, kai dispečeris galės profesionaliai padėti įvykio vietoje esančiam žmogui pradėti teikti pagalbą ligoniui jau nuo pirmos pranešimo apie įvykį minutės. Praktikoje tai ypač aktualu, susidūrus su gyvybei grėsmingomis būklėmis, tokiomis, kaip staigi mirtis, skendimas, ar trauma.
Vienoje GMPS dispečerinės pamainoje dirba aštuoni dispečeriai. Atsiliepusiojo į skambutį tikslas – operatyviai ir kokybiškai surinkti informaciją, per trumpiausią laiką išsiaiškinti, kokios pagalbos reikia.
Paskambinus, visada privalu pasakyti adresą, savo telefono numerį ir kas atsitiko. Į po to užduodamus klausimus jau galima atsakyti : taip, ne arba nežinau. Tačiau nuo šių atsakymų priklausys, kokia medikų brigada bus išsiųsta į pagalbą ir ar užteks jos vienos.
Kol į skambutį atsiliepęs dispečeris renka informaciją, jo kolega mato vykstantį dialogą dispečerinės kompiuterinės sistemos ekrane. Todėl nereikia baimintis, kad į skambutį atsiliepęs dispečeris nesiunčia į įvykio vietą kolegų, o patarinėja, kaip suteikti pirmąją pagalbą. Matydamas ekrane vykstantį dialogą, pajėgas valdantis dispečeris suranda arčiausiai ligonio ar įvykio vietos esančią medikų brigadą. Visai nesvarbu, iš kur užregistruotas pagalbos šauksmas – iš Kauno, Kėdainių ar Druskininkų.
Į visus greitosios pagalbos automobilius yra įdiegta GPS sistema, rodanti ne tik jo buvimo vietą, bet ir iškvietimo etapą – ar laisvas, ar vyksta pas pacientą, ar jau yra pas jį, ar jau gabena pacientą į ligoninę. Be to, sistema automatiškai skaičiuoja ir atstumą nuo medikų brigados buvimo iki iškvietimo vietos.
Dispečeriui tereikia spragtelėti kompiuterio pelės klavišą ir pranešimas perduodamas pasirinktam automobiliui, todėl visai nesvarbu, kur yra atsiliepiama į pagalbos prašančiojo skambutį. Svarbiau – kaip veikia jį užregistravusi sistema.
Jei tai įvykis, kuriame gali prireikti kelių specialiųjų tarnybų pagalbos, geriau skambinti numeriu 112, bet jei problema tik medicininė – skauda galvą ar krūtinę, pykina, žmogus nualpo, patyrė širdies smūgį ar susižeidė, geriausia skambinti trumpuoju greitosios pagalbos numeriu 033, ir kokybiška pagalba ligonį pasieks greičiausiai.
Druskininkų PSPC informacija